Ervaringen met Schoolmaatjes ONS

Inmiddels zijn er ervaringen opgedaan met de werkwijze van
Schoolmaatjes ONS (bruggenbouwers tussen Ouders van Nieuwkomerskinderen en School)
in verschillende gemeenten. Lees ook:

Van juli 2017 t/m juni 2018 hebben tien gezinnen in Leidschendam-Voorburg de hulp gekregen in de samenwerking met de school van hun kinderen.
In een serie blogs heeft Harriet Marseille ervaringen beschreven die zijn opgedaan binnen het schoolmaatjesproject.

Ambitie helpt
Een wereld van verschil
Diploma
Thuis profiteren van Rots en Water

In juni 2018 is deze eerste pilot geëvalueerd. Niet alleen is de communicatie tussen scholen en ouders sterk verbeterd, de ouders zijn zich ook meer gelijkwaardig gaan opstellen naar school toe en de kinderen zijn beter gaan leren dankzij de inzet van de schoolmaatjes.
Lees hier het verslag van de Schoolmaatjes-pilot in Leidschendam-Voorburg (juni 2018)

 


Mariam:
Mijn moeder kan me niet helpen met huiswerk. Maar omdat ze door de hulp van het schoolmaatje veel beter begrijpt wat we op school doen, en me er thuis ook naar vraagt, kan ik nu veel beter leren. Ik vind het fijn dat ze trots op me is.


Erik Freeke (leerkracht schakelklas Driemaster Voorburg):
Het schoolmaatjesproject heeft veel goeds gebracht. Het contact met de ouders is er zoveel beter door geworden, daar werd ik heel vrolijk van. De vraag vanuit thuis is nu veel duidelijker. Ik sta graag naast de ouders en niet boven hen. Ik zie nu dat zij hun rol ook gemakkelijker kunnen nemen.

 

ONS! in het nieuws

In het magazine Naar School! van VOS/ABB is in het zomernummer van 2018 het artikel Kloof tussen school en nieuwkomers overbruggen verschenen.
In dit nummer wordt in de column van de hoofdredacteur ook ingegaan op ONS! Klik hier om deze column van Lucy Beker te lezen.

Beide artikelen zijn met toestemming van de redactie overgenomen uit Naar School! 2018-14.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *